شرکت چهارنسل به عنوان یک مجموعه فنآوری اطلاعات با رویکرد دانش بنیان، در سال ۱۳۸۳ با هدف ارائه خدمت در حوزههای IT، ICT (پردازش داده، طراحی و توسعه وب، اطلاع رسانی و انتقال فنآوریهای نوین ارتباطات دیتا)، با تکیه بر کارآمدی، خلاقیت و توانمندیهای فنی و اجرایی کادر خود و تجربه بین المللی شرکت های پشتیبان خود، تاسیس گردید.
داستان شکل گیری چهار نسل امواج به سال ۱۳۸۰ شمسی برمیگردد؛ زمانی که برادران احمدیان پس از سالها مهاجرت به ایران برگشتند و دور هم جمع شدند. همان زمان ایده اولیه تاسیس شرکت چهار نسل امواج شکل میگیرد.
هر کدام از برادران در حوزه خاصی تخصص داشتند و پس از مطرح کردن ایدههای مختلف بالاخره تصمیم میگیرند که در حوزه آیتی و اقتصاد فعالیت کنند و در نهایت حوزه ارتباطات انتخاب میشود. ایدهای در زمینه امنیت مطرح میشود که به سرویس امنیت شبکه بانک سامان انجامید اما در مدت کوتاهی این تخصص در امنیت نیز ، به جریان اصل ارتباطات پیوست و با ایجاد راهکارهای رمزنگاری برای اپ های موبایل فصل جدیدی را ایجاد کرد. در نهایت در سال ۱۳۸۳ شرکت چهار نسل امواج ثبت شد.
پایه و اساس هر سازمان موفقی، ارزشهایی است که به آن پایبندند. سرفصل مفروضات بنیادی چهار نسل امواج بدین شرح است:
احترام به انسانیت، حقوق بشر و طبیعت
کاهش فقر از طریف توسعه زیرساخت دیجیتال
ایجاد فرصت برابر برای پتانسیل افراد و گروهها
تولید ثروت از طریق توسعه پلتفرمهای ارتباطی
استفاده از ثروت برای کمک به افراد و گروههای مستعد
احترام به انسانیت، حقوق بشر و طبیعت
کاهش فقر از طریف توسعه زیرساخت دیجیتال
ایجاد فرصت برابر برای پتانسیل افراد و گروهها
تولید ثروت از طریق توسعه پلتفرمهای ارتباطی
استفاده از ثروت برای کمک به افراد و گروههای مستعد
چشم انداز چهار نسل کسب جایگاه برترین برند فنآوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه خدمات جدید و خلاقانه میباشد.
از این رو، ارزشآفرینی و نوآوری در حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، با نگاه به عرصههای بینالمللی، تصویر ساز آیندهی چهارنسل است. این چشمانداز درست هسته اصلی تعهد ما را در بردارد؛ تعهد به این که با استفاده حداکثری از توان داخلی و تقویت زیرساختهای ملی، نوآوری در فناوری را در راستای خلق دنیایی بهتر و سرشار از تجربیات غنی دیجیتال، بکار گیریم.
چشم انداز چهار نسل کسب جایگاه برترین برند فنآوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه خدمات جدید و خلاقانه میباشد.
از این رو، ارزشآفرینی و نوآوری در حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، با نگاه به عرصههای بینالمللی، تصویر ساز آیندهی چهارنسل است. این چشمانداز درست هسته اصلی تعهد ما را در بردارد؛ تعهد به این که با استفاده حداکثری از توان داخلی و تقویت زیرساختهای ملی، نوآوری در فناوری را در راستای خلق دنیایی بهتر و سرشار از تجربیات غنی دیجیتال، بکار گیریم.
پروژه FreeSMS از اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ کلید خورد و هم اکنون بزرگترین پروژه شرکت چهار نسل امواج به شمار میرود؛ نسخه آلفای آن زمستان سال گذشته آماده شد و حالا این پروژه در مرحله نهایی انتشار قرار دارد و تیمهای مختلفی روی توسعه آن کار میکنند.
چهار نسل چندین قرارداد با فرودگاه مهرآباد منعقد کرد که بر اساس آن میتوانست از طریق SMS، شماره ۱۹۹ و بلوتوث تبلیغات خود را داشته باشد سپس امکان تبلیغات روی LCD های فرودگاه را نیز یافت. همچنین سرویس USSD راه اندازی شد و امکاناتی در تمام سالنها تعبیه شد که از طریق دستگاهها امکان دسترسی به سیستم بانکی، خرید بلیط و چکاین وجود داشت. بهعلاوه کاربران میتوانستند با وارد کردن کد ملی خود در لیست انتظار قرار بگیرند و فیش و شماره دریافت کنند. از سوی دیگر سرویس پارکینگ فرودگاه توسط چهار نسل ساماندهی شد تا کاربر به ازای میزان زمانی که در پارکینگ توقف کرده، هزینه پرداخت کند.
از سال ۱۳۸۸ تا ۹۱ چهار نسل محصول جدید تولید نکرد و فقط کار تحقیقاتی و بازارسنجی روی محصولات قبلی انجام داد و به مرحله اجرایی رساند. یکی دیگر از دستاوردهای چهار نسل سرویس بلوتوث آنلاین بود که امکانی را برای کسب و کارها فراهم میکرد که با استفاده از بلوتوث، تبلیغات ویدیویی یا تصویری برای کاربرانی که در محدود مشخصی تردد میکردند ارسال کند.
سال ۱۳۸۵ اولین سرویس MMS در ایران توسط شرکت چهار نسل امواج راه اندازی شد که برای تبریک سال ۱۳۸۶ در شب سال نو تصویری متحرک به همراه پیام برای ۵ تا ۱۰ هزار نفر ارسال شد و این نخستین پیام MMS بود که در تاریخ ارتباطات ایران راه اندازی شد. دستاورد دیگر شرکت چهار نسل راهاندازی فروشگاه آنلاین بود که به جرات میتوان گفت اولین استور جهانی به نام "موبایلها" بود که اپلیکیشنهای بسیاری در آن زمان تولید و روی این فروشگاه قرار گرفت.
سال ۱۳۸۴ شرکت رهیاب پیامرسان تاسیس شد و اولین محصول آن "همراه بانک" بود که به بانک پارسیان فروخته شد، این محصول B2B بود اما همزمان به شکل B2C هم در اختیار مشتریان قرار گرفت.
محصول بعدی این شرکت SMS2him یک محصول پیشرفته در حوزه SMS مبتنی بر وب بود که امکان ساخت اکانت و ارسال پیامک رایگان را برای کاربران فراهم کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. البته این سرویس محدودیت داشت و فقط ۱۰ اساماس اول مجانی بود. محصول بعدی شرکت برای خدمات اینترپرایز ها به نام gold SMS و easy SMS بود که سالهای بعد برای مشتریان خرد ارائه شد. این پنل امکان انجام و ارتباط روابط عمومیها و نیز کار IT را انجام میداد که همه بتوانند کار خود را پیش ببرند. از سال ۱۳۸۴ تنوع محصولی خیلی زیاد شد و تقریبا ۱۰ تا ۱۵ محصول مختلف برای بخشهای آموزش و صنعت خودرو ارائه شد و gold SMS برای هر بخش بازار شخصیسازی و کاستومایز شد.
چهارنسل با تاسیس اولین شرکت تخصصی خود جهت راهبری پیامک با سرشماره 1000، رسما سکاندار اول پیامک کشور از اپراتور همراه اول و در ادامه ایرانسل گردید.
در سال ۱۳۸۳ شرکت چهار نسل امواج ثبت شد.
چهارنسل که نمایندگی انحصاری شرکت Wip سوئد را در انحصار خود داشت، با ارائه پنل های پیامک بین المللی شرکت ویپ، به شرکت ها و سازمان ها، همزمان امکان ارسال SMS با سرشماره، با ID را بصورت داخلی و بین المللی در تاریخ کشور افتتاح کرد.